Babí léto skončilo, podzim přituhuje a s ním i čas, kdy mnoho cyklistů odkládá své dvoukolé miláčky k zimnímu spánku. Jenže je to správný přístup? O tom, jak správně připravit kolo na zimu a zajistit efektivní zazimování kola, jaké jsou nejčastější chyby a proč je podzimní servis výhodnější než jarní, jsme si povídali s Jakubem "Kubou" Řezníkem, expertem na servis kol v Endorphin Republic. Za svou kariéru prošly jeho rukama tisíce kol všech typů a hodnot – od městských modelů po špičkové závodní speciály. Kuba je známý svou schopností diagnostikovat problémy kola často jen podle zvuku a svým nekompromisním přístupem ke kvalitě. Rozhovor pro vás připravila Šárka Strachová, mistryně světa, která jako aktivní cyklistka a dlouholetá ambasadorka a zákaznice Endorphin Republic ví, na co se ptát. Pojďme společně nahlédnout pod ruce profesionála a zjistit, jak prodloužit životnost vašeho kola a připravit ho na další sezónu.
"Víš, co je na kolech zajímavé? Když perfektně fungují, lidé je ani nevnímají - prostě si užívají jízdu. Ale jakmile něco začne vrzat nebo se zasekávat, okamžitě to cítíš a najednou je to velký problém. V zásadě není rozdíl v tom, co se na kole dělá, ale v načasování a dostupnosti. Přes zimu máme v servisu více času na řešení větších oprav. Na jaře? To je masakr! Všichni najednou chtějí vyjet a servis se zavalí. Je velký nával a lidé chtějí mít kola rychle zpět, takže už není prostor na ty velké věci."
"Přesně tak. Je to ideální doba na servis tlumičů, vidlic, zadních staveb nebo ložiskování nábojů. Navíc když si servis odbydeš v listopadu, nemusíš čekat na přeplněný jarní servis a máš jistotu, že se tvýmu kolu dostane dostatečné péče. A věř mi, to kolo pozná rozdíl."
"A to platí pro všechny prodejny Endorphin Republic," dodává Kuba. "Máme skvělý tým servismanů ve všech našich sedmi lokacích po celé České Republice a na Slovensku. Každý z nich je odborně vyškolen a pravidelně se účastní technických školení od výrobců. Ať zavítáte do kterékoliv naší prodejny, vždy dostanete profesionální servis na nejvyšší úrovni."
"To je stejné jako se ptát, jak často by měl člověk chodit k doktorovi." (směje se) "Je to velmi individuální a záleží na tom, jak se jezdí. U kol se to nedá kvantifikovat v kilometrech jako u auta. Když někdo používá kolo jako motocrossovou motorku v bikeparku každý víkend, měl by na servis po každé takové jízdě. Ale když se někdo vozí na cyklostezce, najede za sezónu 500 kilometrů za hezkého počasí, tak s ním servis během sezóny není nutný."
"Minimum je jeden důkladný servis za rok. Když ale někdo jezdí závody, v bahně, bikeparky nebo náročnější trailové ježdění, doporučujeme servis třikrát až čtyřikrát ročně. U specifických komponentů, jako jsou tlumiče a vidlice, výrobci doporučují servis po 50 hodinách jízdy. To je zhruba jako říct, že auto potřebuje olej po 10 000 kilometrech."
"U celoodpružených kol, která jezdí v terénu, jsou to jednoznačně zadní stavby, tlumiče, brzdy a vidlice. Ty dostávají nejvíc zabrat. Je to jako kdyby tvoje tělo muselo neustále tlumit nárazy – něco se prostě opotřebuje. Silniční kolo jede po relativně hladkém povrchu, takže tam je servis na počet kilometrů mnohem méně častý. Tam je to spíš o jemném ladění."
"To je dobrá otázka. Víš, já vždycky říkám, že každý by měl znát své kolo, ale také své limity. Co se týče domácího servisu, tak základem je kontrola dotažení všech šroubů, čištění řetězu a jeho mazání. To by měl každý cyklista dělat pravidelně."
"Ale co se týče hydrauliky brzd, to bych doma nedělal. Může se tam vytvořit bublina, nemusíš to udělat dokonale, a pak to může být nebezpečné. Brzdy nás zastavují a chrání před problémy. Když to budeš dělat v domácích podmínkách bez správných postupů, může se stát, že něco opomeneš, a to je potom nebezpečné."
"Profesionálům bys taky měla svěřit servis odpružení - vidlice a tlumiče. Také kontrola a servis středového složení, nábojů, hlavového složení nebo centrování výpletů patří do rukou zkušeného servisáka. Víš, kolikrát k nám přijdou lidé s 'opravenými' brzdami, které jim doma opravil soused? A skončí to tím, že musíme všechno rozebrat a začít znovu. Říkáme tomu 'napadení útočníkem domácím'." (směje se)
"Je to podobné jako u klasických brzdových špalíků, akorát je to hůř vidět a jde o menší množství materiálu. Laik to většinou nepozná vizuálně, ale brzdové destičky mají rozpěrku, která při opotřebení začne vydávat zvukový signál. Jakmile uslyšíš pískání nebo skřípání, je čas na výměnu.”
"Jak už jsem zmiňoval, určitě kontrolovat dotažení všech čepů na zadní stavbě u celoodpružených kol po každé jízdě. Dřív se v návodech psalo, že před každou jízdou se má zkontrolovat veškeré šroubové uchycení - dotažení kokpitů, zadní stavby, pevných os, pedálů."
"Stává se často, že se lidem povolí třeba zadní stavba, nemají ten cit nebo nepoznají, že je něco volné, a jezdí s tím tak dlouho, až se něco vytočí a poškodí. Je to jako když ti začne vrzat podlaha – můžeš to ignorovat, ale jednou se ti propadne noha skrz. Takže základem domácího servisu je kontrola dotažení, čištění a mazání řetězu."
"Určitě. Doporučujeme speciální čistící prostředky do pračky na řetěz, kde je přímo i vodička na bázi alkoholu. Tím odstraníš staré nečistoty a maziva. Pak řetěz vysuší a namažeš adekvátním mazivem."
"U nás v Endorphin Republic máme třeba Motul, který funguje skvěle. Ale důležité je vědět, že maziva se liší podle podmínek - máme maziva na mokré a na suché podmínky. Když bude pršet nebo jedeš mokrý závod, potřebuješ mazivo, které tam vydrží dlouho. Když je sucho, tak mokré mazivo na sebe lepí hodně nečistot a není vhodné. Je taky dobré mazat řetěz den předem, protože mazivo obsahuje vodičku, která je jen nosičem a potřebuje vyschnout.
"To je jako porovnávat ruční mytí auta s automatickou myčkou. Ultrazvukové čištění používáme na pohonnou jednotku, to znamená kliky, přehazovačku, řetěz a kazetu. Dostane se do všech záhybů, kam se kartáčem nedostaneš. Vyčistí komponent úplně ze všech stran i zevnitř, jako když ho vytáhneš z krabičky - zbaví ho všech starých maziv a nečistot."
"Je to technologie, která využívá ultrazvukové vlny k vytvoření milionů mikroskopických bublinek, které implodují a vytváří tím čistící efekt. Zní to složitě, ale výsledek je prostě perfektně čistý pohon, který vydrží déle a funguje lépe."
"Každý typ má svá specifika, podobně jako různé druhy aut vyžadují jiný přístup. U silničních kol je větší důraz na ložiska v kolech, protože silničáři nemají rádi vibrace nebo jakýkoliv odpor při jízdě. Také se musí kontrolovat řetěz, protože jezdí velké waty a řetězy se rychle vytahají. Silničáři jsou obecně svědomitější v údržbě - jet 100 kilometrů s nějakým zvukem v otáčejícím se mechanismu by bylo dost na nervy."
"U horských kol je údržba nejnáročnější, protože jsou nejvíce namáhaná. Celoodpružené kolo, které jezdí v terénu, potřebuje častější kontrolu. Zejména brzdy si zaslouží větší péči, protože v terénu se rychleji opotřebovávají."
"U gravelů záleží na tom, jak je kdo používá. Někdo jezdí spíš po silnici, někdo v terénu jako na horském kole. Gravely jsou stále populárnější, protože kombinují výhody silničního kola s možností vyrazit do terénu. Prakticky vytlačily trekkingová a crossová kola. Je to takový univerzální nástroj, ale i ten potřebuje pravidelnou péči."
"Elektrokola jsou jako chytré telefony na kolečkách – skvělé, když fungují, ale když ne, tak je to větší problém. Mají stejné komponenty jako běžná kola, ale jsou těžší a často na nich jezdí lidé, kteří nemají s cyklistikou tolik zkušeností. Největším problémem je, že lidé si myslí, že elektrokolo je 'blbuvzdorné' a zvládne všechno. Ale není to tak."
"Častou chybou je, že lidé brzdí celou cestu z kopce sice lehce, ale neustále. Tím se teplota kotoučů postupně zvyšuje a nemají čas vychladnout. Správný postup je brzdit přerušovaně - intenzivně zabrzdit před zatáčkou oběma brzdami, projet zatáčku s uvolněnými brzdami a zase před další zatáčkou zabrzdit. Kotouč potřebuje jen 10 sekund na ochlazení. Je to jako s autem – nebrzdíš celou dobu nohou na pedálu, ale podle potřeby."
"Další problém je, že elektrocyklisté mají často do kopce zařazený nejtěžší převod a místo toho, aby řadili a šlapali s vyšší kadencí, řeší to přidáváním pomoci motoru. Tím pádem je řetěz zaháklý jen na několika zubech kazety, které se rychle opotřebovávají. Kdyby změnili jízdní styl, točili nohama rychleji a používali lehčí převod, problém by se výrazně snížil."
Baterie fungují podobně jako u telefonů. Není potřeba dodržovat celé nabíjecí cykly, nezáleží na tom, jestli ji nabijete z poloviny nebo úplně vybitou. Pro maximální životnost baterie elektrokola je důležité při dlouhodobém skladování mít baterii nabitou mezi 30 až 70 procenty, tedy ne úplně vybitou ani plně nabitou."
"V zimě je taky klíčové, aby baterie byla skladována v suchu a při stabilní pokojové teplotě, ne v mrazu. Chlad výrazně snižuje kapacitu baterie – když ji vystavíš mrazu, může ti klidně ukazovat poloviční kapacitu, než když je v teple. Je to podobné jako s mobilem – když ho v zimě vyndáš z kapsy, rychle se vybije."
"Velký problém je, když v zimě jezdíte po solených silnicích, a pak kolo uložíte do teplé garáže neumyté. Sůl začne oxidovat, a celé kolo rezne. Nestačí ho jen otřít, musíte ho pořádně umýt. Když na to nemáte hned čas, nechte kolo raději venku, aby nezačalo v teple korodovat."
"Pokud na kole přes zimu nejezdíte, je důležité nafouknout dostatečně pneumatiky, protože když zůstanou dlouho vyfouklé, mohou se na nich udělat trvalé záhyby. A je dobré během zimy kontrolovat, jestli pneumatiky neztrácejí tlak. Ideálně jednou za měsíc zkontrolovat a případně dofouknout."
"To je pohřeb kola, zvlášť když jedeš třeba do Itálie a celou cestu prší. Držáky za auto jsou sice populární a praktické, ale za autem na kolo jde všechna špína z vozovky, včetně mastnoty, která se dostává na brzdové kotouče.
"Nejlepší je po takové cestě zajít na servis, protože kolo může být vážně poškozené. U elektrokol je to ještě rizikovější - může dojít i ke zkratu, pokud se voda dostane do elektroniky. Pokud opravdu musíš převážet kolo v dešti, doporučuji použít ochranné obaly alespoň na nejcitlivější části, jako je přehazovačka nebo brzdové kotouče."
"Když už se bavíme o transportu, doporučuju zvážit raději střešní nosič - je šetrnější než zadní, protože kolo není vystaveno tolik nečistotám z vozovky. Ale i tam platí, že po příjezdu je dobré kolo zkontrolovat a případně vyčistit."
"Tohle je téma, které mě trochu bolí. Největším problémem je, že často jde o neznámé výrobce motorů a baterií. Vyrábějí malé série a nemají garantovanou dostupnost náhradních dílů. Stává se, že lidé přijdou s tím, že jim odešla baterie, ale nová se nedá koupit. Je to jen série, kterou vyrobí a tím to končí."
"Po vypršení záruky, většinou po dvou letech, už nemáš žádnou podporu. Proto preferujeme značkové systémy jako Bosch, kde máte jistotu, že náhradní díly budou dostupné i pro starší modely. Levná elektrokola za 12-15 tisíc často nevydrží téměř nic a mohou být i nebezpečná. Někdy je ani nemůžeme přijmout do servisu, protože nejsou servisovatelná - komponenty jsou tak nekvalitní, že se nedají správně seřídit nebo opravit."
"Je to podobné jako s levnými elektronikou - koupíš dvakrát levně, zaplatíš jednou draze. Raději investovat do kvalitního elektrokola, které vydrží a bude radost ho používat, než do něčeho, co se za rok rozpadne a nebude opravitelné."
"V současné době, teď v říjnu/listopadu je čekací doba na servis kola asi týden. V zimě nemáme čekačky, takže můžete přijít kdykoliv, což je další výhoda podzimního servisu. Většinou je kolo hotové do týdne, pokud není potřeba objednávat nějaké specifické díly."
"Na jaře se čekací doby prodlužují často i na dva až tři týdny, protože všichni chtějí vyjet najednou. To je jako s dovolenou - když jedeš v hlavní sezóně, čekáš v kolonách, mimo sezónu máš volno. Proto doporučuji nenechávat servis na jaro a využít klidnější podzimní období."
"Víš, co je nejčastější chybou? Přehnaná péče o řetěz! Lidé si myslí, že čím víc oleje, tím lépe. Ale když řetěz přemazáváš, vytvoříš brusnou pastu, která zbytečně snižuje životnost kazety a převodníků. Méně je někdy více."
Po rozhovoru mě Kuba ještě provází servisem, ukazuje speciální nástroje a vysvětluje, jak funguje ultrazvukové čištění komponentů. Je vidět, že svou práci miluje a dokáže o ní mluvit hodiny.
Podzimní servis kola není luxus, ale rozumná investice do jeho dlouhé životnosti a vaší bezpečnosti. Jak říká Kuba, pravidelná údržba vám ve finále ušetří peníze i starosti. Ať už plánujete na kole jezdit i v zimě, nebo ho uložíte k zimnímu spánku, správná příprava je klíčem k tomu, aby vám kolo spolehlivě sloužilo po mnoho sezón.
V Endorphin Republic nabízíme kompletní servisní balíčky pro všechny typy kol – od základní kontroly až po kompletní generálku. Ve všech našich sedmi prodejnách po celé České Republice a na Slovensku máme tým špičkových servisních techniků, kteří se postarají o to, aby vaše kolo bylo v perfektní kondici. Každá prodejna disponuje moderním vybavením včetně ultrazvukového čištění a specializovaných nástrojů pro všechny typy kol – horská, silniční, gravelová i elektrokola.
Nezapomeňte, že v podzimním období jsou čekací doby na servis kratší a můžete si být jisti, že vašemu kolu bude věnována maximální péče. Navštivte kteroukoliv z našich prodejen nebo se objednejte online a svěřte své kolo do rukou profesionálů.
Foto: Endorphin Republic
Založte si Endorphin pas a získejte přístup ke slevám, odměnám a výjimečným službám.