Ideální čas na servis kola

Odložili jste vaše kolo do sklepa a přesedlali na trenažér? Tak právě nyní je ideální čas na pořádnou údržbu. Něco zvládnete sami, ale ideální je pořádná údržba v kvalitním servisu. Pojďme si ukázat proč.

Servisovat kolo po sezoně by mělo být naprostým základem. Kolo prostě nelze na podzim odložit do sklepa nebo garáže bez základní kontroly a údržby. Tedy lze, ale nebude to pro jeho životnost vůbec dobré.

Pro ty, kteří kolo ukládají k zimnímu spánku, je proto ideální ho hned ošetřit. Máte tak jistotu, že bude čisté, namazané, nakonzervované a připravené k jarní akci.

Už jste určitě zažili, jak rychle narůstají problémy, když údržbu odkládáte. I z perfektního kola se během pouhých pár měsíců může stát špinavý „invalida“, který už nikdy nebude takový, jako dřív. Zvětšujete tím díru ve vaší peněžence.

Nenápadné závady, které provětrají kapsu

V čem bývá problém? V tom, že závady na kolech nejsou pro laika vždy na první pohled viditelné. Kolo pořád jede, pořád nějak přehazuje a pořád nějak brzdí. Prostě hned nepoznáte, že máte zaděláno na problém. A tak jezdíte, jezdíte a na podzim kolo uložíte do sklepa s tím, že na jaře budete zase v klidu pokračovat.

Narůstající špína a zanedbání základního servisu však mohou mít nedozírné následky. Funguje to na principu nabalující se sněhové koule. Pozapomenutá starost o řetěz může vést k brzké nutnosti jeho výměny. Pokud ale jezdíte na starém a příliš nataženém řetězu moc dlouho, zničíte si nejen zadní kazetu, ale dokonce i převodníky. Místo pár set korun za řetěz, tak najednou zaplatíte až několik tisíc za novou kazetu a nové převodníky.

Zanedbaná lanka a bovdeny pak budou znamenat dramaticky zhoršené řazení a brzdění. A nedej bůh, abyste zapomněli na téměř sjeté destičky. Na jaře vám můžou během jediné jízdy odejít tak, až poškodí kotouče. A takhle je to na kole se vším.

Zkušený cyklista se  snaží už během sezony pár základních věcí hlídat a ošetřovat si sám.

Servis kola, který zvládnete sami

  1. Hlídat si řetěz, aby byl vždy čistý (také pastorky na kazetě) a namazaný. Vyplatí se používat speciální přípravky na mazání řetězu, kartáčky a pračku na řetěz, v níž ho umyjete. Pozor ale na mazání, suchý řetěz je smrt, ale zase moc mastný chytá prach a je brzy špinavý. Jde o to, aby se olej dostal hlavně do spojů, ne aby se řetěz v oleji topil.
  2. Provádět základní ošetření odpružené vidlice. Udržovat ji čistou a po jízdě nebo ještě lépe před jízdou ji prostříknout silikonovým sprejem. Nikdy ne klasickými mazacími spreji, jako je WD-40, protože ty rozežírají pryžová těsnění. Ideálně těsně před jízdou stříkněte silikon vždy na spodní část lesklé kluzné plochy u těsnícího kroužku. Při jízdě se olejový film automaticky dostane do vidlice a bude ji mazat. Po jízdě pak okolí těsnění setřete suchým hadrem.
  3. Kolo umýt, usušit a správně promazat. Ale… pokud k mytí nemáte dobré podmínky, prostředky k čištění a základní znalosti, jak správně se to dělá, nikdy ho neumyjete dobře. Použitím vysokotlakého čističe můžete některé části i poškodit.

 

Prakticky vše ostatní je dobré přenechat cykloservisu

  • Rozborku a kontrolu středového složení.
  • Kontrolu, případně výměnu zadní kazety.
  • Kontrolu přední a zadní náby.
  • Kontrolu, případně výměnu hlavového složení.
  • Kontrolu odpružené vidlice.
  • Centrování kol

To vše už jsou činnosti jen pro experty. V Endorphin Republic bychom pak většině cyklistů doporučili, aby si v servisu nechali po sezoně kolo i pořádně vyčistit. V Endorphin Republic navíc čistíme pohonné ústrojí (kazetu, převodníky, řetěz) ultrazvukem, který ho zbaví veškerých nečistot, což normálním mytím nelze dosáhnout.

Přijďte se poradit o domácím servisu nebo dopřejte svému kolu profesionální posezónní údržbu v Endorphin Republic. Těší se na vás naši zkušení servismani.

Založte si Endorphin pas a získejte přístup ke slevám, odměnám a výjimečným službám.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.