Když zažiješ endorfiny, už nechceš jinak

Určitě jste slyšeli o tom, že při pohybové aktivitě se nám v mozku vyplavují endorfiny, hormony štěstí, které jsou zdrojem dobré nálady. Stačí si jít zaběhat a hned se cítíte lépe. Někteří namítnou, že kvůli lepšímu pocitu však není potřeba si zbytečně špinit boty. Stačí se kouknout na film, zajít si na zmrzlinu, zavolat kamarádům a hned mám lepší náladu, no ne? I nové studie dokazují, že endorfiny vyvolá i sousto čokolády, ostrého jídla nebo chvilka meditace. Tak proč se namáhat? Protože právě ta námaha zvedá hladinu endorfinů ještě výš – až tam, kde jsme štěstím doslova omámeni.

Díky endorfinům posouváme své hranice

Náročná fyzická aktivita pokládá tělu výzvu – teď musíš makat, tak co s tím uděláš? Tělo to vzdát nechce a dá mozku jasný signál: trošku mi toho mého sportovce nakopni. Hypotalamus spolu s hypofýzou (důležité části mozku) proto uvolní do krevního oběhu endorfiny, které mají především za úkol tlumit bolest a snižovat stres. Podobně jako morfin a jemu příbuzné látky se endorfiny v mozku vážou na opioidní receptory a my se proto cítíme, jako bychom si skutečně dali drogu. Obrovské množství endorfinů se například uvolňuje při porodu a zásadním způsobem tlumí bolest. To právě díky endorfinům si můžeme dovolit posunout své hranice, jít za limit našich pohybových možností, vystoupit z naší komfortní zóny.

„Na vlně“ už po 10 minutách cvičení

Aby i vás mohla zaplavit vlna endorfinů, nemusí váš sportovní zážitek být zdaleka tak extrémní. Hladina endorfinů totiž vzrůstá už po deseti minutách cvičení. Na vysokou úroveň se zpravidla dostává po hodině intenzivního tréninku. Tam se dostane až na desetinásobek běžného klidového stavu, a zůstává takto zvýšena až třicet minut po fyzické námaze. Právě proto jsou endorfiny spojovány s vytrvalostními sporty, jako je běh nebo cyklistika, kde pohybová aktivita bývá zpravidla delší. Jakmile však toto větší množství endorfinů „ochutnáte“, už nebudete chtít jinak.

Sport je nejlepší terapie

Jejich účinek je totiž skutečně jak na předpis od psychiatra: je dokázáno, že endorfiny zvyšují sebevědomí, odbourávají úzkost a dokonce tlumí depresi. Podobně jako zmíněné opiáty vyvolávají euforii a pocity uvolnění. Právem jsou nazývány „hormony štěstí“, protože při pravidelné sportovní aktivitě dlouhodobě přispívají k naší mentální pohodě. Podle vědce Dr. Kipa Matthewse, který se zabývá psychologií sportu, může sport skutečně sloužit jako účinná terapie, kde doprovodným lékem jsou účinné chemikálie, které se přirozeně vyplavují v našem mozku – a nemají tudíž žádné negativní vedlejší účinky.

Cesta za štěstím, které vydrží

Záleží tedy na tom, na jaký typ „závislosti“ máte chuť. Pokud si chcete dopřávat intenzivní prožitky, delší vyjížďka na kole nebo hodinový běh vás za nimi určitě dovede. Tyto absolutní momenty štěstí však můžete doplnit i trvalým zlepšením nálady pomocí pravidelné sportovní aktivity. Podle Dr. Matthewse leží magická hranice na 150 minutách pohybové aktivity týdně. „Pokud tolik času věnujete týdně cvičení, nebude to z hlediska endorfinů žádný prudký nástup euforie – bude to ale mírná, přirozená a udržitelná cesta vzhůru. Za radostí, která vydrží.“

Ukažte nám na Facebooku a Instagramu vaše endorfiny a vyhrajte cyklistický komplet Endorphin Republic a další skvělé ceny!

JAK VYPADAJÍ ENDORFINY? Nahrajte pod soutěžní příspěvek na našem Facebooku své foto nebo vytvořte vlastní příspěvek/příběh s hashtagem #endorfiny, označte @endorphinrepublic a ukažte, jak vypadají endorfiny, když je zažíváte právě vy. K 1. 4. vybereme 5 nejlepších fotek a videí, jejichž majitelé se můžou těšit na výjimečné ceny.

2. Mikina Endorphin Republic (velikost dle dohody)

4. Tričko Endorphin Republic (velikost dle dohody)

Založte si Endorphin pas a získejte přístup ke slevám, odměnám a výjimečným službám.